تهییه و تدوین مطالب
سیده فهیمه پارسائیان؛ کژال گرشاسبی
چکیده
هر چند پژوهش های بی شماری در زمینه نقد و تحلیل کتب درسی انگلیسی صورت گرفته است، تغییراتی که در محتوای کتب در طول زمان رخ داده است کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به منظور بررسی تغییرات کتاب های جهانی در طول عمر آنها و دیدگاه معلمین درباره این کتاب ها و تغییراتشان از لحاظ محتوا انجام شده است. در این راستا، ویرایش اول، سوم، و ...
بیشتر
هر چند پژوهش های بی شماری در زمینه نقد و تحلیل کتب درسی انگلیسی صورت گرفته است، تغییراتی که در محتوای کتب در طول زمان رخ داده است کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به منظور بررسی تغییرات کتاب های جهانی در طول عمر آنها و دیدگاه معلمین درباره این کتاب ها و تغییراتشان از لحاظ محتوا انجام شده است. در این راستا، ویرایش اول، سوم، و پنجم سطح متوسط کتاب اینترچینج به وسیله تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مصاحبه هایی با دوازده معلم زبان زن و مرد که تجربه حداقل ده سال کار در موسسات آموزش زبان انگلیسی در تهران داشته و کتابهای جهانی مختلف و ویرایش مختلف آنها را تدریس کرده بودند، انجام شد و بر اساس تحلیل موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل کتب با لحاظ عناوین و موضوعات، اشخاص و مکان های گنجانده شده و نیز مصاحبه با معلمان حاکی از آن بود که تغییرات محتوا کتاب ها با ادعای ناشران و تحقیقات انجام شده همراستا نیست و ویرایش های جدید این کتاب تفاوت چندانی با قبل ندارند و مغالطه های همچون همگام بودن با زندگی واقعی، نمایش حداکثری و جهانی بودن همچنان به چشم میخورد.